خانه » مقالات » آموزشی » نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر
فروشگاه اینترنتی دیجی سنتر

نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

همانطور که در بخش قبلی مربوط به دیافراگم گفتیم، اساس تصویربرداری دریافت نور است. برای نوردهی به عکس ما هم باید میزان نوری که به سطح حساس به نور می رسد را کنترل کنیم، و هم میزان حساسیت این صفحه را نسبت به نور.

دیافراگم را با مردمک چشم مقایسه کردیم که با انبساط و انقباض قطر گشودگی خود میزان نور ورودی به چشم را محدود می کند. ISO را به سلول های استوانه ای و مخروطی پشت چشم همانند کردیم. و بالاخره، سرعت شاتر را مدت زمانی در نظر گرفتیم که پلک چشم باز می ماند تا نور را دریافت کند. در این بخش قصد داریم از سرعت شاتر صحبت کنیم.

سرعت شاتر (Shutter Speed)

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز می ماند و به نوری که از لنز و از دریچه دیافراگم عبور کرده اجازه می دهد به سطح حساس به نور یعنی فیلم یا سنسور دیجیتال برخورد کند. برخلاف جزئیات ریز دیافراگم و ارتباط آن با نور و عدسی ها، سرعت شاتر مقوله ساده تر و قابل فهم تری است. پس می توانیم کمی از مسیر اصلی خارج شویم و اندکی درباره نحوه عملکرد شاتر صحبت کنیم.

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

چالش اصلی هنگام طراحی مکانیزم شاتر دستیابی به ابزاری است که کل سنسور یا صفحه فیلم را در معرض تعداد فوتون های مساوی قرار دهد تا نوردهی در سرتاسر تصویر یکنواخت باشد. بسیاری تصور می کنند شاتر مشابه یک درب کرکره ای مینیاتوری کار می کند. فرض کنید اینطور باشد و این درب کرکره ای مدام باز و بسته شود تا فوتون ها به داخل بیایند. حتما متوجه می شوید که مشکل طراحی این درب کرکره ای این است که پایین تصویر را در معرض فوتون های بیشتری از نور قرار می دهد. چون پایین تصویر اولین جایی است که به محض باز شدن درب در معرض نور قرار می گیرد و در ضمن اخرین جایی است که با بسته شدن درب به تاریکی فرو می رود. پس عکسی که از این طریق به دست می آید، دارای نوردهی نامتوازنی خواهد بود.

مطالب تصادفی:  کسب و کار دوربین های سامسونگ توسط گوشی های هوشمند کشته شده است!

در طول این سالها شاتر دوربین طراحی های مختلفی به خود دیده است. اولین دوربین ها شاترهایی داشتند مشابه درپوش لنز، که با برداشتن این درپوش، لنز در معرض نور قرار می گرفت، و بعد از یک فاصله زمانی مشخص، دوباره پوشانده میشد. در آن زمان نوردهی فرایند وقت گیری بود و چند دقیقه و حتی گاهی چند ساعت طول می کشید، بنابراین باز شدن و بسته شدن شاتر به این شکل مشکلی ایجاد نمی کرد.

در اقتصادی ترین حالت، در بسیاری از دوربین های غیرحرفه ای و کامپکت گذشته از «شاتر برگی ساده» (Simple Leaf Shutter) استفاده می شد، که نمونه مکانیزه همان شاتر درپوشی بود، و یک یا دو برگ فلزی به طور مکانیکی حرکت می کردند تا نور را از روزنه ای به داخل هدایت کنند. معمولا سرعت حرکت برگ ها یکی بود.

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

شاتر برگی که به «شاتر دیافراگمی» (diaphragm shutter) هم معروف است، بسیار شبیه به دریچه دیافراگم لنز عمل می کند، یعنی گروهی تیغه فلزی به طور مکانیکی و با سرعت زیاد باز و بسته می شوند. البته بر خلاف تیغه های دریچه دیافراگم که فقط جمع می شوند تا روزنه کوچکی ایجاد کنند، تیغه های شاتر کاملا بسته می شوند تا از ورود نور جلوگیری کنند. این شاترها طوری طراحی می شوند که با سرعت بسیار بالایی باز و بسته شوند تا مرکز تصویر نسبت به لبه ها نور خیلی بیشتری دریافت نکند.

با این حال سرعت این شاترها به پای سرعت شاترهای «صفحه کانونی» (Focal-plane) نمی رسد که امروزه در بیشتر دوربین های SLR و DSLR استفاده می شوند. شاتر صفحه کانونی بیشتر شبیه به همان درب کرکره ای کار می کند، اما یک درب دوم هم دارد که به آن پرده می گویند، و دقیقا پشت پرده اول قرار می گیرد و بلافاصله بعد از باز شدن پرده اول، شروع به بسته شدن می کند تا از اصابت نور بیشتر به تصویر جلوگیری کند. این طراحی دو پرده ای باعث می شود تابش نور در سرتاسر سنسور یا فیلم مساوی و نوردهی یکنواخت باشد. با این طراحی، سرعت عملکرد شاتر خیلی بالا رفته، در دوربین های SLR و DSLR امروزی به ۱/۸۰۰۰ ثانیه می رسد. با این حال شاترهای صفحه کانونی به دلیل پیچیدگی مکانیزمشان کمی گران هستند.

مطالب تصادفی:  8 نکته ای که باید درباره نوردهی طولانی بیاموزیم
نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

مثل بسیاری چیزهای دیگر در عکاسی، شاتر هم دیجیتال شده است. بسیاری از دوربین های دیجیتال امروزی دارای یک شاتر الکترونیک هستند که خیلی ساده برای مدت زمان مشخصی سنسور دیجیتال را روشن می کند. به دلیل عدم وجود عملکرد مکانیکی، سرعت شاترهای الکترونیک فوق العاده بالاست. شاتر جهانی (Global shutter) تمام سنسور را در یک لحظه روشن و خاموش می کند، در حالی که شاتر چرخشی (Rolling shutter) ردیفی از پیکسلها را به ترتیب در امتداد عرض تصویر فعال می کند.

شاترهای صفحه کانونی و شاترهای الکترونیک چرخشی، به دلیل نوع طراحی و عملکردشان، موقع حرکت سریع دوربین می توانند اعوجاج های بصری جالبی به تصویر ببخشند که بسته به سبک تصویربردار گاهی مطلوب است و گاهی نامطلوب.

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

خب، برمی گردیم به مبحث سرعت شاتر. همانطور که قبلا گفتیم، سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر باز است، یا در مورد شاتر الکترونیک، مدت زمانی که سنسور روشن است. هر چه شاتر مدت زمان بیشتری باز باشد، نور بیشتری وارد می شود. خوشبختانه اینجا از قانون مربع معکوس خبری نیست! اگر شما مدت زمان باز بودن شاتر را دو برابر کنید، مقدار نور ورودی را هم دو برابر کرده اید. سرعت شاتر مقوله ساده ای است، نه؟

حالا ارتباط این مبحث با نوردهی و مقادیر نوردهی (EVها) که در فصل اول در موردشان بحث کردیم چیست؟ چون تعداد فوتون های وارد شده به دوربین با سرعت شاتر نسبت خطی مستقیم دارد، می توانیم از سرعت شاتر استفاده کنیم و به راحتی و با دقت مقدار نوری که به صفحه حساس به نور می خورد را تعیین کنیم. برای نمونه با کُند کردن سرعت شاتر از ۱/۳۰ ثانیه به ۱/۱۵ ثانیه، می توانیم مقدار نوری که از شاتر عبور می کند را به دو برابر برسانیم. این دو برابر کردن نور مشابه همان دو برابر کردن نور از طریق باز کردن دریچه دیافراگم است، البته با کمی تفاوت در عملکرد مکانیکی، و تغییری که در نوردهی ایجاد میکند معادل +۱EV است. در مقابل، افزایش سرعت شاتر از ۱/۲۰۰۰ ثانیه به ۱/۴۰۰۰ ثانیه مقدار نوری که از شاتر عبور می کند را نصف نموده و تغییر نوردهی معادل -۱EV می شود.

مطالب تصادفی:  چگونه کنترل کامل تنظیمات دوربین را بدست بگیریم
نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

سرعت شاتر با ثانیه های کامل یا کسری از ثانیه نشان داده می شود. ماکزیمم سرعت شاتر برای بیشتر دوربین های SLR 30 ثانیه است. اگر بخواهید عکسی را طولانی تر از ۳۰ ثانیه بگیرید، می توانید از گزینه های bulb (B) (شاتر با زمان نامحدود) یا time (T) دوربین استفاده کنید، مشروط بر اینکه دوربینتان مجهز به دکمه ریلیز تایمر دار باشد. گزینه bulb شاتر را تا زمانی که دکمه ریلیز شاتر فشرده شده باشد، باز نگه می دارد. گزینه time با فشار اولیه دکمه ریلیز، شاتر را باز کرده و با فشار دوم شاتر را می بندد.

درست مثل دیافراگم، سرعت شاتر هم چند «اثر ناخواسته» به همراه دارد. سرعت شاتر از حرکت در امتداد عکس تصویر می گیرد. این حرکت صرفاً حرکت سوژه یا سوژه ها نیست و می تواند حرکت دوربین را هم در بر گیرد. تقریبا غیرممکن است بتوانید دوربینی را برای مدتی به خصوص مدت چند ثانیه، کاملا ثابت نگهدارید. به همین دلیل، عکسی که با دوربین روی دست گرفته می شود، به دلیل تکان های دوربین کمی blur (محو) می شود. این نکته را به خصوص موقع عکسبرداری با سرعت شاتر آهسته در نظر داشته باشید. سرعت شاتر آهسته باعث می شود اجسام در حال حرکت مثل اتومبیل ها، دونده ها، حیوانات و غیره، در مدت زمان گرفته شدن عکس تغییر مکان دهند. این حرکت خودش را در داخل عکس به صورت محوی ناشی از حرکت (motion blur) نشان می دهد که گاهی نامطلوب است و گاهی می تواند به عنوان یک جلوه خلاقانه در عکاسی مورد استفاده قرار گیرد. یک تکنیک خلاقانه دیگر که با استفاده از سرعت شاتر آهسته به دست می آید، این است که هنگامی که شاتر باز است، دوربین را تعمدا در راستای افق بچرخانید یا حتی بدون هیچ نظمی حرکت دهید.

مطالب تصادفی:  مسابقه جهانی عکاسی سونی 2017
نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

برای عکاسی در نور کم یا هنگام شب باید از سرعت شاتر آهسته استفاده کرد تا فوتون های کافی به سنسور یا فیلم برسد. در این حالت دوربین اغلب روی سه پایه ثابت می شود، و مدت باز بودن شاتر بسیار طولانی تنظیم می شود تا بتواند حتی از تاریک ترین مکان ها عکس بگیرد یا حتی حرکت ستارگان در پهنه آسمان شب را ضمن چرخش زمین دنبال کند.

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

از سرعت شاتر سریع برای عکس این منظور استفاده می شود، یعنی برای سکون حرکت در تصویر. با سرعت شاتر سریع اتومبیل های سریع، شناگران در حال شیرجه، حیوانات دونده و کودکان در حال بازی همگی در زمان موقف می شوند.

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

دو فاکتور بسیار مهم در نحوه رویت حرکت توسط دوربین عبارتند از: سرعت و مسافت.

اگر شما در کنار جاده ای ایستاده باشید و اتومبیلی با سرعت چهل مایل در ساعت به فاصله چند قدم از شما از کنارتان عبور کند، در مدت زمان بسیار کمی از محدوده میدان دید شما می گذرد، شاید در کسری از ثانیه. حالا اگر همان اتومبیل با همان سرعت به فاصله چند مایل آن طرف تر از مقابل شما عبور کند، مدت زمان بیشتری در محدوده دید شماست.

نوردهی در عکاسی - قسمت دوم: سرعت شاتر
نوردهی در عکاسی – قسمت دوم: سرعت شاتر

نوردهی در عکاسی

میدان دید محدود دوربین هم، در صورتی که سوژه یا دوربین در حال حرکت باشند، به همین شکل عمل می کند. اگر از داخل یک اتومبیل در حال حرکت از جسم دوری عکس گرفته باشید، همین اثر را در تصویرتان دیده اید؛ کوه ها که در فاصله خیلی دوری قرار دارند واضح و شفافند، اما تابلوهای کنار جاده و گاردریل و مزارع پشت آن به دلیل حرکت محو می شوند. بنابراین بار دیگر می توانید با استفاده از ریاضیات و تعیین کمیت، به آن میزان سرعت شاتری که در عکس هایتان می خواهید دست یابید. وقتی فاصله بین دوربین و سوژه در حال حرکت را دو برابر می کنید، سرعت حرکت آن در قاب نصف می شود. پس برای دستیابی به همین میزان محوی، باید سرعت شاتر را نصف کنید. از سوی دیگر، اگر سوژه در حال حرکت در همان فاصله باقی بماند اما سرعت حرکت آن دو برابر شود، باید سرعت شاتر را نصف کنید تا به همان میزان محوی برسید.

مطالب تصادفی:  معرفی و بررسی اجمالی دوربین دیجیتال نیکون Nikon D7200

صحبت از شاتر و سرعت آن هم تمام شد. در بخش بعد از ISO صحبت می کنیم و سپس با گردآوری هر سه فاکتور، به شما نشان می دهیم که چطور باید برای کنترل نوردهی آنها را تنظیم کنید.

منبع

لینک کوتاه مطلب : https://blog.digicenter.ir/9vpJi
فروشگاه اینترنتی دیجی سنتر

مطالب تصادفی

چگونه بدون استفاده از رفلکتور در خارج از آتلیه، عکاسی پرتره کنیم؟

از شما برای عکاسی پرتره در یک منظره طبیعی بسیار زیبا دعوت شده است. شما …

۷ ترفند عالی برای عکاسی سیاه و سفید

۱ – با فرمت RAW عکاسی کنید  بسته به نوع و مدل دوربین خودتان می …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *