آموزشیدوربین دیجیتالمقالات

۵ اشتباه رایج پس پردازش که باید از آن اجتناب کرد

۵ اشتباه رایج پس پردازش که باید از آن اجتناب کرد

برای عکاس های امروزی، پس پردازش یک عنصر حیاتی تولید تصویر است. مطمئناَ وقتی برای اولین بار عکاسی دیجیتال را شروع می کنید، در حالت JPG  عکاسی می کنید و به دوربین اجازه می دهید که در مورد چیزهایی مانند رنگ و کنتراست تصمیم بگیرد. اما وقتی آماده این می شوید که کنترل تصاویر را بدست بگیرید، زمان آن است که با فرمت RAW عکاسی کنید و تصمیمات مهمی درباره اینکه می خواهید عکس نهایی چگونه باشد بگیرید.

وقتی که در ابتدا شروع به عکاسی با فرمت RAW می کنید، ممکن است تصور کنید تصویر شما یک مقدار خاکستری رنگ و بی روح به نظر برسد. این مساله می تواند کمی دلهره آور باشد اما نکته هایی را به شما می گوییم تا به شما کمک کند از خطاهای رایج پس پردازش جلوگیری شود و مطمئن شوید که به تصویر کمک می کنید نه اینکه به آن اسیب برسانید.

به خاطر داشته باشید، هدف پس پردازش ترمیم عکس های بد نیست، بلکه بیرون کشیدن بهترین ها از عکس های خوب است.

خطای شماره ۱: روشن کردن بیش از حد سایه ها

همیشه سعی کنید بهترین نوردهی ممکن را در دوربین داشته باشید. ممکن است وقتی با نوردهی خوب شروع به عکاسی می کنید نسبت به وقتی که از shadows slider در پس پردازش استفاده می کنید نتیجه بهتر و متعادل تری داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است بخواهید از shadows slider برای روشن تر کردن سایه ها و نشان دادن جزئیات بیشتر در نواحی تاریک تر تصویر استفاده کنید. فقط مراقب باشید که زیاده روی نکنید، یا تا حدی ویرایش تصویر را ادامه دهید که طبیعی به نظر برسد.

اگر سعی می کنید که روشنایی سایه روشن ها را مساوی کنید، تصویری خواهید داشت که نه تنها غیر طبیعی به نظر می رسد بلکه کمبود کنتراست ظاهر تصویر را خسته کننده خواهد کرد. کنتراست به ویژه وقتی درست است که شما یک تصویر با انعکاس داشته باشید. انعکاس باید همیشه تاریک تر از صحنه ای باشد که منعکس شده است.

خطای شماره ۲: اشباع بیش از حد

راه دیگر ایجاد یک تصویر با ظاهر غیر طبیعی اشباع بیش از حد هر چیزی است. این یک کار هیجان انگیز است زیرا یک تغییر کوچک در اشباع تغییرات بزرگی را ایجاد می کند. مجددا در انجام آن زیاده روی نکنید.قبل از شروع کار در مورد تصویر و رنگ های موجود در آن فکر کنید. گاهی اوقات اضافه کردن saturation globally بهترین ایده نیست، به ویژه اگر رنگ های زیادی در تصویر وجود دارد. به جای آن از تابلو HSL (Hue/Saturation/Luminosity) رنگ/ اشباع/ درخشندگی استفاده کنید، Saturation یا اشباع را انتخاب کنید، و اشباع را به یک رنگ در صحنه اضافه کنید. به عنوان مثال، می توانید اشباع را به سوژه اصلی اضافه کنید تا توجه ها را به سمت آن جلب کنید.

خطای شماره ۳: شارپنس بیش از حد

اول از همه، هرگز از شارپنینگ برای درست کردن یک عکس خارج از فوکوس استفاده نکنید. این کار به تنهایی کارآمد نیست. شارپنینگ تاری را رفع نمی کند. با این حال اگر تصویر شما فوکوس است، اضافه کردن یک مقدار شارپنینگ تصویر را فوق العاده واضح و واقع بینانه می سازد.

مجددا توجه داشته باشید که شارپنینگ را به یک محدوده مشخص که انتخاب کرده اید اضافه کنید نه تمام عکس، به ویژه اگر مناطقی از صحنه عمدا خارج از فوکوس هستند، مانند وقتی که عمق میدان کمی دارید. همچنین معمولا آسمان وقتی که صاف است بهتر به نظر می رسد، بنابراین لازم نیست که شارپنینگ را به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که اضافه کردن شارپنینگ نویز را افزایش خواهد داد، که این دلیل دیگر اضافه نکردن شارپنینگ به طور کلی است. در عوض آنرا فقط به سوژه اصلی یا مناطقی از صحنه که جزئیات زیادی دارد اضافه کنید.

در نرم افزار Adobe Camera Raw، از قسمت جزئیات (Detail) استفاده کنید تا شارپنینگ را به تصویر اضافه کنید. وقتی که ماوس را حرکت می دهید، مناطقی که سیاه دیده می شوند، شارپنینگ در انها اعمال نمی شود و نواحی که سفید هستند اعمال می شود. این یک راه موثر برای اضافه کردن شارپنینگ به قسمت هایی از تصویر است که جزئیات بالایی دارند. گزینه دیگر استفاده از برس تنظیم برای استفاده در مناطقی است که می خواهید.

خطای شماره ۴: کراپ بیش از حد

ابزار کراپ یک راه موثر برای تصحیح ترکیب بندی و حذف عناصر نا خواسته یا مزاحم در لبه های کادر و اطمینان از صاف بودن خط افق است. اما از آن برای حذف negative space در صحنه استفاده نکنید.

احتیاجی نیست که کل فریم را با سوژه پر کنید. کمی فضای خالی در اطراف سوژه، تصویر را جذاب تر می سازد. تعادلی را میان سوژه و فضاهای خالی اطراف آن ایجاد کنید. این تعادل لزوماً به معنی تساوی نیست.

خطای شماره ۵: کاهش نویز بیش از حد

گاهی اوقات به صورت طبیعی نور به گونه ای است که به ایزوی بالایی احتیاج داریم. شاید تصویر به گونه ای باشد که شما به دیافراگم کوچک و سرعت شاتر بالاتری نیاز داشته باشید، در نتیجه تنها راه دستیابی به نوردهی خوب، افزایش ایزو است. نویز ایجاد شده در اثر استفاده از ایزوی بالا را می توان در پس پردازش و با استفاده از نوار لغزنده  noise reduction از بین برد.

اما هیچکس نمی گوید که تمام عکس ها باید بدون نویز و یا با ظاهری کاملا صاف باشند. به ویژه اگر بافت و جزئیات زیادی در سوژه باشد. استفاده از کاهش نویز زیاد می تواند نقطه های تاری را در محل هایی که قبلا کاملا شارپ بودند ایجاد کند.

احتمالا متوجه یک تم مشترک در تمام این خطا ها شده اید. زیاده روی! استفاده از تنظیمات کوچک برای رسیدن به بهترین نتیجه زمان زیادی می برد اما زیاده روی در اعمال تنظیمات و اصلاحات می تواند به راحتی تصویر را خراب کند.

بعد از پردازش و ویرایش تصویر، چند لحظه آن را کنار بگذارید و به خود استراحت دهید و به چیز های دیگری نگاه کنید. شاید یک روز برای تنظیم آن وقت گذاشته باشید. پس وقتی دوباره به آن نگاه می کنید، اگر در پردازش آن زیاده روی کرده باشید واضح تر خواهد بود.

برچسب ها

رسول عابدین

کارشناس کامپیوتر ، سخت افزار و نرم افزار و شبکه، علاقمند به سئو، عاشق هنر هستم یه وقتایی هم عکاسی میکنم تفریحی همچنین یه علاقه خاصی هم به نقد و بررسی و مقایسه دوربین های دیجیتال دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن